Elektrisch rijden wordt steeds populairder, maar is het ook echt voordeliger dan benzine? Met stijgende energieprijzen, variabele laadkosten en verschillen in onderhoud, is het niet altijd zo zwart-wit als het lijkt. In dit artikel vergelijken we de belangrijkste kostenposten op basis van aannames die in 2025 realistisch zijn. Denk aan stroomprijzen thuis vs. snelladen en belastingvoordelen.
Aannames
- Elektriciteit (thuis): €0,25/kWh
- Elektriciteit (gemiddeld, incl. snelladen): €0,35/kWh
- Gemiddeld verbruik Model 3 LR: 16 kWh/100 km
- Benzineprijs: €1,80/l
- Verbruik benzineauto (middenklasse): 6,5 l/100 km
- Wegenbelasting EV: €23
- Wegenbelasting benzineauto: €55
⚖️ Break-even analyse: maandlasten EV vs. benzineauto (2025)
Maandelijkse afstand | EV – Thuisladen (€0,30/kWh) | EV – Snelladen (€0,70/kWh) | Benzineauto (€1,80/l) |
---|---|---|---|
250 km | €10,90 + €23 = €33,90 | €25,38 + €23 = €48,38 | €29,25 + €56 = €85,25 |
500 km | €21,75 + €23 = €44,75 | €50,75 + €23 = €73,75 | €58,50 + €56 = €114,50 |
1.000 km | €43,50 + €23 = €66,50 | €101,50 + €23 = €124,50 | €117 + €56 = €173,00 |
⚖️ Break-even analyse: maandlasten EV vs. benzineauto (2026)
Maandelijkse afstand (km) | EV – Thuisladen (€) | EV – Snelladen (€) | Benzineauto (€) |
---|---|---|---|
250 | € 79,88 | € 94,38 | € 85,25 |
500 | € 90,75 | € 119,75 | € 114,50 |
1000 | € 112,50 | € 170,50 | € 173,00 |
💡 Opmerkingen:
- Break-even point: Zelfs bij lage maandkilometers (zoals 250 km) is een EV vaak al goedkoper in maandlasten.
- Meer je rijdt, meer je bespaart: De besparing loopt op tot ruim €110 per maand bij 1.000 km (bij thuisladen).
- Let op autoklasse: Vergelijk geen VW ID.3 met een stadsauto als een VW Up — dat zijn compleet verschillende segmenten qua comfort, prestaties en prijs.
- Zonnepanelen: Heb je zonnepanelen? Dan is het natuurlijk nóg gunstiger dan in deze tabellen wordt weergegeven.
- Actuele stroomprijs: Check de actuele stroomprijs voor bij jou thuis hier.
👉 Wil je ook weten hoe ver je echt komt op een volle accu? Lees dan ons artikel over de werkelijke actieradius van elektrische auto’s.