Drie maanden geleden maakte ik de overstap naar elektrisch rijden. Geen gloednieuwe EV, maar een tweedehands Tesla Model 3 uit 2019. Voor mijn budget waren nieuwe elektrische auto’s onhaalbaar, maar omdat er op dat moment veel ex-lease Tesla’s beschikbaar kwamen – en Elon Musk veel in het nieuws was – zakten de prijzen flink. Zo kon ik voor een aantrekkelijk bedrag een auto kopen die ik eerder vooral van YouTube kende.

Waarom een Tesla?
Ik had nog nooit zelf in een Tesla gereden, maar was er wel altijd nieuwsgierig naar. Eerder had ik een kort ritje gemaakt in een Renault Zoe en een Hyundai Inster, en dat reed eigenlijk al verrassend goed. Toch viel een tweedehands Zoe voor mij direct af – vanwege het beperkte bereik en de leaseconstructie van de accu. Daarnaast had ik ooit eens als bijrijder in een Tesla Model S gezeten, en dat maakte toen behoorlijk indruk op me: futuristisch, snel en stil.
Toen ik zag dat er veel Model 3’s uit 2019 beschikbaar kwamen – ex-leaseauto’s met scherpe prijzen – werd het ineens interessant. Het strakke design, de goede specificaties én de dalende prijzen maakten het een logische keuze. Ik twijfelde niet lang.
De eerste kilometers
De eerste rit voelde direct goed. Ik stapte over vanuit een Opel Corsa uit 2015, dus het formaat was even wennen. De proefrit vond plaats bij -1°C, waardoor het regeneratief remmen in het begin wat zwakker aanvoelde. Maar na een paar minuten begon alles normaal te werken, en het rijgevoel was indrukwekkend: stil, krachtig, direct. Ik besloot de auto direct te kopen en moest vervolgens bijna 300 kilometer naar huis rijden – met een accu op 45%. Omdat ik toen nog geen toegang had tot het Tesla-netwerk, moest ik twee keer snelladen bij Fastned. Spannend, maar het ging vlekkeloos.
Dagelijks gebruik
Ik gebruik de auto vooral voor woon-werkverkeer en korte ritjes. Juist die korte afstanden waren een belangrijke reden om elektrisch te gaan rijden – ze zijn funest voor een verbrandingsmotor, maar ideaal voor een EV.
Opladen doe ik meestal bij Tesla Superchargers, omdat ik in een appartement woon zonder eigen oprit. Thuisladen is dus geen optie. Openbare laadpalen zijn er wel, maar die zijn duurder én trager. Superchargers zijn simpel: insteken en laden – geen pasjes of gedoe met apps.
De actieradius bevalt me beter dan verwacht. In de zomer haal ik met gemak 300 kilometer op een volle accu. In de winter is dat duidelijk minder – dan zit ik rond de 220 kilometer, vooral door het ontbreken van een warmtepomp in mijn model. Daarbij moet ik wel zeggen: dit zijn vooral snelwegkilometers. In stadsverkeer, waar je veel meer kunt regenereren en langzamer rijdt, haal je natuurlijk een stuk meer bereik uit een volle lading.
Kosten en besparingen
In totaal ben ik ongeveer €40 per maand duurder uit dan met mijn vorige auto, vooral door hogere verzekering en (nu nog lage) wegenbelasting. Volgend jaar wordt dat verschil waarschijnlijk €80 per maand. Toch weegt dat ruim op tegen de lage laadkosten – zeker met mijn korte ritten. En tot nu toe heb ik geen onverwachte kosten gehad. Alles werkt gewoon goed.
Minpunten & leerpunten
Wat me achteraf tegenviel: dat ik me niet beter had ingelezen. Mijn Model 3 heeft geen warmtepomp, en dat merk je in de winter. Het bereik zakt flink, en ik moet wat vaker laden dan gedacht – omdat het beter is om de accu tussen de 20% en 80% te houden. Dat had ik vooraf niet goed op mijn radar. Gelukkig ervaar ik dat laden zelf niet als vervelend, zeker niet met het Supercharger-netwerk.
Pluspunten
De rijervaring is fantastisch: stil, soepel en zuinig. Geen geschakel, geen motorlawaai. Gewoon instappen en gaan. Daarnaast is de Tesla-app een uitkomst. In de winter verwarm ik de auto op afstand – nooit meer krabben. En in de zomer stap ik in een koel interieur dankzij de voorgekoelde airco. Dat zijn kleine dingen die je elke dag comfort opleveren.
Zou ik het aanraden?
Ja, ik raad elektrisch rijden zeker aan. Maar… kies je voor een tweedehands model, dan is het belangrijk dat je goed onderzoek doet. Tot ongeveer 2022 was Tesla wat mij betreft de enige echt sterke keuze als je keek naar accugrootte en efficiëntie. Sindsdien hebben ook andere merken zoals Hyundai, Kia en Volkswagen flinke stappen gezet. Koop je bijvoorbeeld een oudere e-Golf of Zoe, dan kun je tegen een erg beperkte range aanlopen – wat frustrerend kan zijn als je regelmatig meer dan 150 km per dag rijdt.
Voor wie wél thuis kan laden, en een jongere of efficiënte EV kiest, is elektrisch rijden inmiddels een hele logische en fijne stap. Geïnteresseerd in wat speciale EV-banden voor jou kunnen betekenen? Lees dan dit artikel ook even!
Pingback: 🚗 Wat zijn de beste elektrische auto’s van 2025?
Pingback: Tesla biedt tijdelijk 0% rente op Model 3 en Model Y
Pingback: Elektrisch rijden op korte stukjes: verrassend goedkoop!