En waarom ik toch soms de auto naar de sportschool pak…
Elektrisch rijden is over het algemeen zuinig en voordelig, maar hoe zit dat precies bij korte ritten? Vaak denken mensen dat een EV vooral op lange afstanden bespaart, maar ook voor korte ritjes valt er veel te winnen. Hieronder neem ik twee voorbeelden mee van mijn eigen rijgedrag en laat ik zien wat het verbruik en de kosten zijn — vergeleken met een gemiddelde benzineauto.

Voorbeeld 1: Naar de sportschool (3 km)
Ik geef het toe: het is best ironisch om met de auto naar de sportschool te gaan, maar ik ben dan ook enorm lui. Mijn ritje van 3 kilometer kost gemiddeld 0,3 tot 0,4 kWh energie. Dat komt neer op ongeveer 100 tot 130 Wh per kilometer.
Met mijn stroomprijs van €0,28 per kWh kost dit ritje:
- Bij 0,3 kWh: 0,3 × €0,28 = €0,08
- Bij 0,4 kWh: 0,4 × €0,28 = €0,11
Kosten: tussen de 8 en 11 cent.
Ter vergelijking: een benzineauto die gemiddeld 6,5 liter per 100 km verbruikt, gebruikt voor 3 km ongeveer 0,195 liter benzine. Bij een literprijs van €1,80 kost dit:
0,195 × €1,80 = €0,35
Dus: €0,08–€0,11 met de EV versus €0,35 met de benzineauto. Zelfs voor dit korte stukje ben je met een EV al snel ruim drie keer goedkoper uit.
Voorbeeld 2: Assen – Eelde via Vries (17,6 km)
Een iets langere rit: van Assen naar Eelde via Vries, een afstand van 17,6 kilometer. Het gemiddelde verbruik lag hier op een mooie 110 Wh per kilometer.
Dit betekent een totaalverbruik van:
17,6 km × 110 Wh/km = 1936 Wh = 1,94 kWh
Met dezelfde stroomprijs van €0,28 per kWh kostte deze rit me:
1,94 × €0,28 = €0,54
Kosten: 54 cent.
Ter vergelijking: dezelfde rit met een benzineauto die 6,5 liter/100 km verbruikt:
- Verbruik: 17,6 km × 0,065 liter/km = 1,14 liter
- Kosten: 1,14 liter × €1,80 = €2,05
Dus: €0,54 met de EV versus €2,05 met de benzineauto.
Ruim drie keer goedkoper, en dat is dan zonder te rekenen op onderhoud, belastingen en andere kosten.
Wat leren we hiervan?
- Korte ritten zijn relatief gezien iets minder zuinig voor een EV dan langere ritten, omdat de batterij en systemen minder op temperatuur zijn.
- Toch is elektrisch rijden ook bij korte stukjes duidelijk voordeliger dan rijden op benzine.
- En natuurlijk, korte ritten zijn slecht voor een verbrandingsmotor, dit is minder erg in een EV.
Meer lezen over mijn ervaringen in een EV? Check dan dit bericht!
Het verbruik van EV’s in verschillende omstandigheden bekijken? Check dan EV Database!