Een eerlijke review van Vredestein’s EV-banden na de overstap van Michelin Pilot Sport 4
Inleiding
Toen het tijd was om nieuwe banden onder mijn EV te leggen, wist ik één ding zeker: ik wilde all-season banden die geschikt zijn voor elektrische auto’s. Mijn keuze viel op de Vredestein Quatrac Pro EV – en die keuze verraste me positief.
Waarom deze keuze?
Binnen mijn bandenmaat en prijsklasse waren er niet veel opties. Naast de Quatrac Pro EV was er enkel nog de Hankook iON. Banden van bijvoorbeeld Michelin waren een stuk duurder, dus ik ging op onderzoek uit. Reviews over de Vredestein waren positief: goede grip, stil en tot 15% efficiënter rijden. Dat laatste trok natuurlijk mijn aandacht als EV-rijder.

Quatrac Pro EV – all-season band van Vredestein voor EV’s
De eerste indruk: merkbaar stiller
Wat me vrijwel meteen opviel, was dat de Quatrac Pro EV-banden duidelijk stiller zijn dan de Michelin Pilot Sport 4’s die ik hiervoor had. Het verschil is niet wereldschokkend, maar vooral op lagere snelheden en bij slechter wegdek hoor je echt minder rolgeluid. Het rijcomfort voelt daardoor net wat rustiger en aangenamer.
Extra range? Jazeker – misschien wel 30 kilometer
Na montage heb ik de banden opnieuw gekalibreerd. De auto stond nog ingesteld op winterbanden terwijl er zomerbanden onder zaten, dus het verschil is niet 100% toe te schrijven aan de banden zelf. Maar toch: ik kreeg er zomaar 30 km extra range bij op een volle lading. Voor mij voelt dat als een serieuze winst.
Conclusie
De Vredestein Quatrac Pro EV is voor mij een slimme upgrade gebleken. Stillere rit, betere efficiëntie en dat allemaal zonder de hoofdprijs te betalen. Ik ben benieuwd hoe ze zich op de lange termijn houden – maar de eerste indruk is alvast erg goed.
Bekijk de Vredestein Quatrac Pro EV op de officiële site.
Benieuwd naar de werkelijke praktijk range van EV’s? Check dan dit artikel.
Pingback: Efficiënt navigeren op vakanties en lange reizen